دپارتمان پژوهشی سفیر

نمونه پروپوزال ارشد روانشناسی

نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد روانشناسی
نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد روانشناسی

یک خلاصه نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد روانشناسی

  • عنوان تحقیق (research title)

بررسی شیوه رفتار معلم بر خلاقيت دانش آموزان

  • مقدمه و بیان مسئله (problem statement)

خلاقیت سیستمی پیچیده و رشد یابنده است که حداقل توسط ۷ تأثیر که عبارتند از : فرایندهای شناختی، فرایندهای عاطفی و اجتماعی، جنبه های خانوادگی، آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی، خصوصیات حوزه و زمینه، جوانب زمینه ای و فرهنگی اجتماعی، حوادث، روندها و زمینه های تاریخی شکل داده می شود. یکی از مهم ترین این موارد آموزش و پرورش رسمی و معلم می باشد. در واقع جو کلاسی، ویژگی های معلم، مدیریت و رهبری او در کلاس بر خلاقیت دانش آموزان تأثیر دارد و می تواند خلاقیت دانش آموزان را رشد دهد (همز و نش، ۱۹۹۶: ۱۰).

ایجاد شرایط مساعد برای رشد خلاقیت مستلزم وجود جوی صمیمی و مطمئن در کلاس درس است. دانش آموز باید بتواند با آسودگی در کلاس به اظهار نظر بپردازد و بدون نگرانی هر سؤالی را که در ذهن دارد، مطرح نماید. تحقیقات نشان داده است که روابط صمیمانه و توأم با علاقه و احترام نقش مؤثری در رشد خلاقیت دانش آموز دارد. در کلاس های خلاق، فکر بیشتر از حافظه ارزش دارد.

معلم تعادلی بین امنیت روانی و آزادی برقرار می سازد تا دانش آموزان بتوانند ریسک کنند. معلم هدایت گر و تسهیل کننده است. در حالی که در کلاس غیر خلاق، معلم مقتدر است، سخت در بند زمان، غیر حساس به نیازهای احساسی دانش آموزان و مقید به نظم و دادن اطلاعات است (حسینی، ۱۳۸۶: ۲۷). لذا ، هدف محقق این است که تأثیر این سبک های رفتار رهبری معلم بر میزان خلاقیت دانش آموزان را بررسی کند.

  • مروری بر تحقیقات قبلی ، بررسی ادبیات تحقیق (prior research , literature review)

 قهرمان تبریزی (1384)، معتقد است که بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت عضو هیأت علمی گروه های تربیت بدنی دانشگاه های کشور همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. از آنجا که معلم نقش رهبر کلاس را بر عهده دارد و هر زمان که گروهی تشکیل می شود، چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی، وجود یک رهبر مورد نیاز است و در جمع دانش آموزان و معلم، این رهبری بر عهده معلم است

  • اهداف تحقیق (research objectives)

بررسی میزان خلاقیت دانش آموزان با معلمان دارای سبک رفتار رهبری وظیفه – مدار و معلمان دارای سبک رابطه – مدار و معلمانی که در میانه طیف قرار دارند   

  • سولات تحقیق(research questions)

 آیا بین دانش آموزان با معلمان دارای سبک رفتار رهبری وظیفه – مدار و دانش آموزان با معلمان دارای سبک رابطه – مدار و معلمانی که در میانه طیف قرار دارند از نظر میزان خلاقیت تفاوت معنی داری وجود دارد یا خیر؟

  • روش تحقیق (Research Methodology)

 این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. 

  • روش تجزیه و تحلیل (Data analysis)

برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سبک رفتار رهبری الوانی و آزمون خلاقیت عابدی استفاده شد.

  • فهرست مراجع (references)

Hui A. N. N. (2010). Creativity in early childhood education: Teachers perception in three Chinese societies,Thinking Skills and Creativity, 5, 49-60

Gumusluoglu, L. & Ilsu A. (2009). Transformational leadership, reativity and organizational innovation. Journal of BusinessResearch, 62, 641.

نمونه پروپوزال ارشد روانشناسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید