بهترین فضای کار اشتراکی را از کجا پیدا کنیم؟

فضای کار اشتراکی ( Coworking Space) جایی است که مدیران کسب و کار یا استارتاپ هایی که سرمایه کافی برای گرفتن دفتر کار را دارا نیستند می توانند در یکی از فضاهای کار اشتراکی یک میز، صندلی یا یک دفتر اجاره کنند و در آن به صورت فردی یا تیمی مشغول به کار شوند.

افرادی که از فضای کاری اشتراکی استفاده می کنند معمولا صاحب کسب و کار و یا فریلنسر و دور کار هستند. افرادی که نمی توانند در منزل خود فضای خاصی را برای کار کردن اختصاص دهند و یا ترجیح می دهند محیط کاری متفاوتی از منزل خود داشته باشند تا با راندمان بالاتری کار کنند، به سراغ فضاهای ار اشتراکی می روند.

یکی از دلایلی که افراد ترجیح می دهند از فضاهای کاری اشتراکی استفاده کنند این است که فضاهای کاری اشتراکی به آنها تجهیزات و آپشن هایی ارائه می دهند که در ابتدای کار برای کارفرماها یا فریلنسرها تهیه کردن آن ها به صرفه نیست و یا سرمایه کافی برای تهیه آن را ندارند (به عنوان مثال، اتاق جلسات، تجهیزات پذیرایی، پرینتز و…)

سازمان های بزرگ نیز گاهی از فضاهای کاری اشتراکی استفاده می کنند و دلیل آن گاهی این است که تعداد کارمندان آن مجموعه بیشتر از ظرفیت سازمان است. نمونه بارز آن شرکت گوکل است.

چه کسی از فضای کار اشتراکی استفاده می کند؟

فضاهای اشتراکی یکی از گزینه های معروف برای فریلنسرها و استارتاپ ها است. اما بیشتر استارتاپ هایی که سرمایه کافی برای اجاره دفتر ندارند می توانند از فضاهای کاری اشتراکی استفاده کنند تا بتوانند کار خود را به مرور زمان توسعه دهند و در صورت نیاز به عقد قرارداد از اتاق جلسات این فضاهای کاری اشتراکی استفاده کنند.

در صورت اجاره محیط کار اشتراکی معمولا ماهانه چند ساعت به صورت رایگان می توانید از اتاق جلسات استفاده نمایید. در صورت نیاز به ساعات بیشتر، با پرداخت هزینه ساعتی میسر خواهد بود.

افرادی که از فضای کار اشتراکی استفاده می کنند ممکن است برنامه نویس، طراح سایت، یا تریدر ارز دیجیتال باشند. در صورتی که از فضاهای کار اشتراکی استفاده کنید، احتمال اینکه افرادی را ملاقات کنید که همکار شما هستند بسیار بالاست.

یکی از مزایایی که فضای کار اشتراکی برای شما به ارمغان می آورد امکان شبکه سازی است، یعنی به واسطه قرار گرفتن در چنین محیط هایی شما با افرادی کانکشن و ارتباط خواهید داشت که می توانند مکمل کسب و کار شما باشند.

فضای کار اشتراکی چه ویژگی هایی دارد ؟

  • فضاهای کار اشتراکی با امکانات کامل
  • دسترسی 24 ساعته (که در ایران معمولا از 8 صبح تا 10 شب است)
  • اتاق جلسات یا کنفرانس اختصاصی
  • دسترسی به اینترنت پر سرعت (Wifi)
  • دستگاه کپی، پرینتز و فکس
  • آشپزخانه و سرویس بهداشتی
  • و…

فضاهای کاری اشتراکی از مدل های کسب و کار مختلفی پیروی می کنند. به عنوان مثال، بعضی از فضاهای کار اشتراکی توسط سازمان های خصوصی غیر دولتی راه اندازی شده است. چنین فضاهای کاری اشتراکی که غالبا در ایران به همین شکل فعالیت می کنند، از افرادی ÷که قصد دارند از این فضاها استفاده کنند هزینه ای را به عنوان حق اشتراک ماهیانه دریافت می کنند که این اشتراک ها معمولا به صورت روزانه، هفتگی، هر 10 روز، ماهانه، سه ماهه و سالانه است.

فضاهای کاری اشتراکی گزینه های مختلفی را به کاربران و استفاده کنندگان ارائه می دهند که با توجه به نیاز استارتاپ ها است.  برخی از فضاهای کاری اشتراکی در مکان های مختلف شهر دارای شعبه هستند و کاربر می تواند بسته به نیاز خود از یکی از آنها بسته به محل اقامت خود استفاده نماید. لازم به ذکر است برخی از این فضاهای کار اشتراکی توسط شتاب دهنده های کسب و کار ایجاد شده است

آمار و ارقام عجیب در مورد فضاهای کاری اشتراکی

  • تخمین زده شده است که آمار فضاهای کاری اشتراکی در جهان به بیش از 20 هزار عدد رسیده است.
  • پیش بینی می شود تعداد فضاهای کار اشتراکی تا سال 2024 به بیش از 40 هزار عدد برسد.
  • هم اکنون 13 درصد از فضاهای کاری اشتراکی از فضاهای کاری اشتراکی استفاده می کنند.
  • تا قبل از کووید-19، فضاهای کاری اشتراکی که در حال رشد بوده اند، 5 درصد از کسب و کارها را در بر می گرفتند که با توجه به اینکه 3 سال از همه گیری ویروس کرونا می گذرد تا سال 2030 حدود 30 درصد از کسب و کارها از فضای کار اشتراکی استفاده خواهند کرد.
  • فضاهای کاری منعطف از سال 1020 رشد 23 درصدی داشته است.
  • امروزه 10 کمپانی برتر فضای کاری اشتراکی در حهان 36 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.
  • نیویورک و لندن دو مورد از شهرهایی هستند که بیشترین آمار استفاده از فضای کاری اشتراکی در جهان را دارا هستند.

چرا فضای کار اشتراکی؟

ایده فضای کار اشتراکی نخستین بار توسط شخصی به اسم برنی دکوون (Bernie DeKoven) در سال 1995مطرح شد از اصطلاح coworking (که امروزه Coworking Space نیز شناخته می شود) استفاده کرد که به فضاهای کاری اشاره داشت که افراد در یک فضایی به صورت مشترک مشغول به کار هستند.

نخستین فضای کاری اشتراکی در سال 2005 در شهر سان فرانسیسکو راه اندازی شد که در حال حاضر دارای 400 فضای کاری اشتراکی در 6 قاره مختلف در سراسر جهان است.

همچنان این بحث وجود دارد که آیا نیروی کار باید به صورت ساکن در شرکت کار کند یا به صورت هیبریدی که پس از همه گیر شدن ویروس کرونا سازمان ها چاره ای نداشتند جز اینکه به کارمند خود اعتماد کنند و اجازه دهند وی از منزل به کار خود ادامه دهد. پس از آنکه فری لنسینگ همه گیر شد بسیاری از افراد ترجیح دادند که به صورت دورکاری با سازمان ها کار کنند یا استارتاپ خود را راه اندازی کنند.

از آنجایی که افرادی که به تازگی کاری را دست و پا کرده اند سرمایه زیادی ندارند و دسترسی به تجهیزاتی از قبیل پرینتز سه بعدی، پرینتر رنگی و… میسر نیست، ترجیح می دهند به جای پرداخت هزینه بالا برای اجاره دفتر کار به فضاهای کاری اشتراکی جذب شوند.

فضاهای کاری اشتراکی بسیاری وجود دارند در سرتاسر جهان که تسهیلاتی بیش از میز و وای فای رایگان به افراد ارائه می دهند و اکنون در لیست بهترین فضاهای کاری اشتراکی قرار گرفته اند و در ادامه به شما خواهیم آموخت که بهترین فضاهای کاری اشتراکی را چگونه می توانید پیدا کنید.

بهترین فضای کاری اشتراکی را از کجا پیدا کنیم؟

به لطف سایت کی خوبه که مرجع معرفی بهترین های کسب و کار ایران است شما می توانید بهترین سایت های فضای کاری اشتراکی را بیابید و از بین 10 سایت برتر فضای کار اشتراکی یکی را که برای شما مناسب تر است انتخاب نمایید.

با وارد شدن به سایت کی خوبه و جستجوی عبارت “بهترین فضای کار اشتراکی” می توانید 10 ارائه دهنده برتر فضای کار اشتراکی را بیابید. در صورتی که فضاهای کاری را قبلا تجربه کرده اید می توانید از طریق کامنت در کی خوبه آن را ثبت کنید تا توسط ادمین های سایت کی خوبه مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *