ثبت نام مدارس تیزهوشان

زمان ثبت نام مدارس تیزهوشان اعلام شد. مدارس تیزهوشان بستری مناسب برای رشد دلبندان ما هستند. این مدارس در پایه های ششم به هفتم و نهم به دهم جذب دانش آموز می‌کنند پس بهتر است با آگاهی هر چه بیشتر در این دو مقطع حساس تحصیلی، آینده فرزندانمان را تضمین کنیم.

هر ساله در فروردین آغاز ثبت نام مدارس تیزهوشان اعلام می‌شود و حدود 10 روز به داوطلبین فرصت ثبت نام داده می‌شود. لازم است تاکید کنیم ثبت نام این مدارس معمولا تمدید نمی‌شود و از آنجایی که این آزمون فقط در دو مقطع تحصیلی انجام میشود، از دست رفتن این فرصت جبران ناپذیر خواهد بود.

 ثبت نام مدارس تیزهوشان

ثبت نام آزمون تیزهوشان سال 1402

اولین قدم در راه رسیدن به مدارس تیزهوشان شرکت در آزمون تیزهوشان است. این آزمون هرساله در خرداد ماه برگزار می‌گردد اما برای شرکت در این آزمون ابتدا نیاز است در آن ثبت نام کنید.

مطابق با آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم بر این اتخاذ شد که تمامی آزمون های ورودی به مدارس تیزهوشان تحت نظر این سازمان و به طور یکپارچه برگزار شوند. طبق این شیوه نامه برای ثبت نام در این آزمون بر خلاف سال های گذشته که وظیفه آن بر عهده سامانه https://my.medu.ir/ بوده، باید از طریق سامانه   https://my.medu.ir/ اقدام کنید.

 ثبت نام مدارس تیزهوشان

فرایند ثبت نام و برگزاری آزمون، اعلام نتایج و تمامی هماهنگی های لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن آن توسط ستاد کل سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان انجام میشود.

شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان 1402

مانند هر آزمون رسمی دیگری داوطلبان شرکت در این آزمون نیز باید شرایطی داشته باشند. این شرایط به دو دسته کلی شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم میشود که برای هر یک از پایه های تحصیلی ششم به هفتم و نهم به دهم متفاوت است.

شرایط عمومی ثبت نام در آزمون تیزهوشان 1402

شرایط عمومی برای شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان برای هر دو پایه ششم و نهم یکسان است. این شرایط به شرح زیر است:

  • داشتن تابعیت ایرانی. در غیر این صورت داوطلب باید شامل مندرجات بخشنامه امور مرکز بین الملل باشد.
  • داوطلب باید برگه اشتغال به تحصیل مهر شده و معتبر خود را جهت ارائه به سازمان مربوطه ارائه دهند.

پذیرش دانش‌آموزان بدون داشتن یکی از این شرایط بر خلاف قوانین است.

شرایط اختصاصی ثبت نام در آزمون تیزهوشان 1402

شرایط اختصاصی برای پایه های ششم و نهم با یکدیگر متفاوت و به شرح زیر است.

شرایط اختصاصی برای شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم دارا بودن مقیاس خیلی خوب در همه دروس نیمسال دوم پایه پنجم و نیمسال اول پایه ششم است.

برای عزیزانی که در آزمون نهم به دهم شرکت میکنند داشتن معدل بالای 19 در پایه هشتم و دارا بودن مدرک اشتغال به تحصیل الزامیست.

نکته مهم این که داوطلبان باید تمامی این شرایط عمومی و اختصاصی را داشته باشند و در غیر این صورت ثبت نام آن ها در این مدارس ملغی می‌شود. چند تبصره وجود دارد که به آن پرداخته شده است.

📢 در هنگام ثبت نام در آزمون مدارس تیزهوشان، فرم های مربوط به آن را صادقانه و دقیق کامل کنید. در صورت وجود هرگونه مغایرت شما از ثبت نام در این مدارس محروم خواهید شد.

تبصره های شرایط عمومی و اختصاصی ورود به مدارس تیزهوشان

با وجود اینکه سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان در خصوص بررسی صحت شرایط دانش آموزان بسیار سختگیر است اما تبصره هایی نیز در این قوانین وجود دارد.

✅ تبصره اول: اگر در بین نمرات نیمسال دوم پایه پنجم و یا نیم سال اول پایه ششم دانش آموز در یکی از دروسش مقیاس خوب کسب کرده باشد، مشکلی در ثبت نام و پذیرش او در صورت قبولی در آزمون وجود ندارد.

✅ تبصره دوم: اگر دانش آموزی در پایه هشتم مشغول به تحصیل در یکی از مدارس تیزهوشان باشد و شرایط عمومی و اختصاصی را هم دارا باشد نیازی به آزمون ندارد و میتواند مستقیم در پایه دهم یکی از مدارس تیزهوشان تحصیل نماید.

✅ تبصره سوم: دانش آموزانی که تابعیت غیر ایرانی دارند میتوانند با اخذ کد اتباع خارجی در این آزمون شرکت کنند.

✅ تبصره چهارم: مقیاس کسب شده شما در “تربیت بدنی” و “شایستگی عمومی” نیز از مواد درسی محسوب میشوند و کسب نمره خیلی خوب در آنها الزامیست. (تاثیر این دو ماده درسی در معدل کل پایه هشتم نیز موثر است)

مدارک مورد نیاز ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان

اگر شرایط ذکر شده در مورد شما صدق کند، اولین قدم را در راه رسیدن به مدارس سمپاد برداشته اید. حال نیاز است با مدارک مورد نیاز اقدام به ثبت نام در آزمون مدارس تیزهوشان کنید.

در واقع تنها مدرکی که نیاز است تهیه کنید یک عکس با ارتفاع حداقل 300 و حداکثر 400 پیکسل و در عرض حداقل 200 و حداکثر 300 پیکسل است که باید از داوطلب بصورت پشت سفید گرفته شده باشد و حجم ارسالی آن از 70 کیلوبایت کمتر باشد.

مورد دیگر دریافت رمز همگام از محل فعلی تحصیل است. برای این کار کافی است درخواست خود را به معاونت یا بخش بایگانی مدرسه خود اعلام کنید و کد همگام خود را دریافت کنید. داشتن این رمز برای ثبت نام مدارس تیزهوشان الزامیست.

به جز این مورد باقی مواردی که نیاز است در هنگام ثبت نام همراه داشته باشید شامل مدارک هویتی شما است. پس از اطمینان از اطلاعات مورد نیاز وارد مراحل ثبت نام میشوید.

مراحل ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان

اولین مرحله برای ثبت نام در مدارس تیزهوشان، ورود به سایت تیزهوشان است. واجدین شرایط در زمان مقرر ثبت نام که در حدود 20 فروردین تا حدود 10 اردیبهشت است باید به سامانه https://my.medu.ir/ مراجعه کنید. لازم به ذکر است از آنجا که سال گذشته سامانه دیگری تحت عنوان https://my.medu.ir/ معرفی شد احتمال میرود مراحل ثبت نام آزمون سمپاد در این سامانه انجام میپذیرد.

در ابتدا شما باید وارد سامانه https://my.medu.ir/  شوید. در صفحه ای که نمایش داده میشود روی گزینه آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان کلیک کنید.

 ثبت نام مدارس تیزهوشان

در این مرحله با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور وارد حساب کاربری شوید. کلمه عبور به طور پیش فرض کد ملی داوطلب و رمز عبور همان رمز همگام است.

 ثبت نام مدارس تیزهوشان

در این مرحله شما با انتخاب مقطع تحصیلی، پر کردن فرم اطلاعات فردی و پرداخت هزینه ثبت نام مراحل را به پایان میرسانید.

 ثبت نام مدارس تیزهوشان 1402

منابع آزمون ورود به مدارس تیزهوشان

هرچه به سوالات بیشتری پاسخ دهید و نمره بالاتری به دست آورید، احتمال قبولی شما در مدارس تیزهوشان بیشتر میشود. به همین خاطر هرچه بیشتر با نوع سوالات این آزمون آشنا باشید به نفع شما خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با سوالات آزمون های تیزهوشان و درک بهتر مفاهیم و نوع این آزمون ها میتوانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره 9099075307  تماس بگیرید و بطور آنلاین و 24 ساعته از ما راهنمایی بخواهید.

 ثبت نام مدارس تیزهوشان 1402

این نکته را در نظر بگیرید که این آزمون دارای نمره منفی است. شما به ازای هر پاسخ صحیح 3 امتیاز مثبت و به ازای هر پاسخ نادرست 1 امتیاز منفی می‌گیرید. پس در انتخاب جواب سوال دقت عمل داشته باشید و تا وقتی از پاسخی مطمئن نبودید دست نگه دارید.

منابع آزمون ششم به هفتم تیزهوشان

سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم در یک دسته کلی به نام سوالات هوش و استعداد طرح میشوند. این آزمون 100 سوال در دو دفترچه دارد و برای پاسخ به آن 100 دقیقه زمان به شما داده میشود. (برای دفترچه اول 60 دقیقه و برای دفترچه دوم 40 دقیقه زمان دارید.)

برخی از منابعی که در ورود به مدارس تیزهوشان به شما کمک میکنند در زیر آمده است:

  • هوش و خلاقیت ریاضی ششم انتشارات مبتکران
  • کتاب 33 آزمون دقت و تمرکز انتشارات پویش
  • کتاب سنجش iQ هوش و استعداد ششم گاج
  • کتاب هوش جامع نیترو پویش اندیشه خوارزمی

منابع آزمون نهم به دهم تیزهوشان

بر خلاف آزمون ششم به هفتم، شما در آزمون نهم به دهم با سوالاتی از کتاب های درسی هم مواجه می‌شوید. برخی از منابع غیر رسمی آزمون تیزهوشان در زیر آمده است:

  • فارسی تیزهوشان نهم انتشارت اندیشمند
  • هوش و استعداد تحلیلی نهم انتشارات اندیشمند
  • هوش و استعداد تحلیلی نهم سری IQ  گاج
  • کتاب 100 نکته فیزیک تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه

یکی از مهم ترین بخش های آزمون نهم به دهم مربوط به سوالات کتاب درسی است. پس باید کتاب های درسی هشتم و نهم را عمیقا مطالعه کنید.

در این آزمون 100 سوال مطرح می‌شود که 50 عدد مربوط به کتاب های درسی پایه هشتم و نهم است و 50 سوال مربوط به سوالات هوش تحلیلی خواهد بود.

از کتاب علوم تجربی هشتم و نهم مجموعا 10 سوال طرح میشود که برای زیرگروه ریاضی فیزیک و علوم انسانی ضریب 2 و برای رشته علوم تجربی ضریب 4 دارد.

کتاب ریاضیات هشتم و نهم در این آزمون 10 سوال سهم دارد که برای زیرگروه های علوم انسانی و تجربی ضریب 2 و برای رشته ریاضی فیزیک ضریب 4 دارد.

برای کتاب زبان و ادبیات فارسی هشتم و نهم 10 سوال در نظر گرفته شده که در رشته انسانی ضریب 4 دارد و در رشته های ریاضی و تجربی ضریب 2.

کتاب های مطالعات اجتماعی و قرآن و پیام های آسمانی مجموعا 20 سوال دارد که برای همه رشته ها ضریب 1 دارد.

سوالات متداول ثبت نام مدارس تیزهوشان

رمز همگام را فراموش کردم. باید چه کار کنم؟

عزیزانی که رمز همگام خود را فراموش یا گم کرده اند یا اصلا این رمز را ندارند میتوانند از بخش های معاونت مدارس اقدام به دریافت آن نمایند. اگر به هر دلیلی موفق به دریافت رمز از مدرسه نشدید به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید.

سایت ثبت نام آزمون مدارس سمپاد چیست؟

شما برای ثبت نام در آزمون مدارس استعداد درخشان باید به سامانه pada.medu.ir  مراجعه کنید.

زمان دقیق ثبت نام در آزمون ورود به مدارس تیزهوشان به چه صورت است؟

آزمون تیزهوشان 1402 حوالی 14 تا 25 فروردین ماه، مانند هر سال است.

آزمون تیزهوشان 1402 چه روزی برگزار میشود؟

این آزمون هر ساله در خرداد ماه برگزار میشود.

آزمون های تیزهوشان در چه پایه هایی برگزار میشود؟

آزمون های تیزهوشان در دو مقطع ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار میشود.

خلاصه مطلب

هر ساله در مقطع های ششم به هفتم و نهم به دهم دانش آموزان می‌توانند با شرکت در آزمون هایی به نام آزمون های تیزهوشان به مدارس سمپاد وارد شوند. این مدارس تحت نظر سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان می‌باشند.

دانش آموزان عزیز برای ثبت نام در آزمون های تیزهوشان باید در تاریخ 10 الی 25 فروردین ماه در سامانه pada.medu.ir ثبت نام کنند. زمان برگزاری این آزمون در خرداد ماه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *