پروپوزال شهر هوشمند

در این بخش موضوعات پروپوزال شهر هوشمند ارائه شده است. این پروزپوالها تکمیل شده هستند و در word نگارش شده اند. همچنین یک نمونه تکمیل شده پروپوزال به صورت رایگان در این بخش قرار داده شده است.

پروپوزال آماده رشته کامپیوتر»

پروپوزال شهر هوشمند
پروپوزال شهر هوشمند

یک نمونه پروپوزال شهر هوشمند تکمیل شده

عنوان به زبان فارسی:

پياده سازي اينترنت اشيا براي بهداشت شخصي در خانه‌های هوشمند

عنوان به زبان انگليسي/ (آلماني، فرانسه، عربي) :

Internet of things  for Personl hygiene in Smart Homes

ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به‌طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :

صنعت بهداشت و سلامت در حال تغییر است و روش‌های درمان در حال تغییر به سمت  مدل‌هایی مبتنی بر پیشگیری است و به‌این‌ترتیب از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.  در این مدل وضعیت سلامت و بهداشت فرد در اولویت قرار می‌گیرد. یکی از جدیدترین روش‌ها، به‌منظور تأمین این هدف و فراهم نمودن سرویس‌هایی که سلامت و بهداشت فرد را به‌صورت خودکار بهبود دهد بهره‌گیری از روش اینترنت اشیا است.

اینترنت اشیا به شبکه‌ای اشاره دارد که در آن‌همه‌ی اشیایی که بخشی از یک محیط هوشمند را تشکیل می‌دهند قابلیت ارتباط با یکدیگر را داشته باشند. اینترنت اشیا نقش کلیدی در توسعه و نگهداری سرویس‌های  هوشمند، شخصی‌سازی‌شده و متصل‌به‌هم دارند.

با توسعه سریع اینترنت و فناوری‌های ارتباطات، خانه‌های امروز نیز دارای محاسبات و قابلیت‌های ارتباطی قوی هستند. یک‌خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا IoT به‌عنوان بخش مهمی از شهرهای هوشمند در حال ظهور است. هدف از خانه‌های هوشمند بهبود زندگی، امنیت و ایمنی و همچنین صرفه‌جویی در انرژی و منابع است. برای مثال یک‌خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، امکان کنترل روشنایی خانه قبل از ورود و بعد از خروج را براي کاربر را فراهم می‌آورد  و یا با تنظیم خودکار دماي خانه می‌توان به حداکثر صرفه‌جویی در مصرف انرژي دست پیدا کرد. در حقیقت خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند طیف وسیعی از خدمات، برنامه‌های کاربردي، تجهیزات، شبکه‌ها و سیستم‌ها را که در کنار یکدیگر به‌منظور فراهم کردن یک محیط هوشمند براي حوزه‌هایی نظیر امنیت و کنترل، ارتباطات، اوقات فراغت و آسایش، یکپارچگی محیطی و دسترس‌پذیری پوشش دهی می‌کنند.

یکی از کاربردهای سیستم اشیا در خانه‌های هوشمند ارائه مدل‌هایی جهت بهبود سلامت و بهداشت افراد است. این مدل‌ها قابلیت مانیتور پیوسته وضعیت بهداشت و پردازش خودکار آن‌ها را انجام می‌دهد و بنابراین زنجیره‌ای از وقایع تولید می‌شوند که به بهبود شرایط بهداشتی و سلامت افراد کمک می‌کند.

در سیستم بهداشت، خانه هوشمند دارای دستگاه‌های خواندن و نوشتن در مناطق اصلی و مناطق آلوده مانند اطراف اشیا آلوده و یا مناطق شستشو است. هنگامی‌که فردی با برچسب‌های هوشمند منابع آلوده را در مناطق تعریف‌شده لمس می‌کند، تگ‌های الکترونیکی فرد را از وضعیت بهداشت مطلع ساخته  و از او می‌خواهد رفتارهای بهداشتی لازم را انجام دهند.   اطلاعات ضبط‌شده و به‌طور هم‌زمان به پشت‌صحنه نیز ارسال می‌شود و در صورت  لزوم به کاربر از راه دور نیز اجازه دسترسی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و قضاوت را پیدا می‌کند. لذا در این تحقیق، یک طرح مبتنی بر اینترنت اشیا برای بهداشت شخصي در خانه هاي هوشمند پیشنهاد می شود.

ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام‌شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آن‌ها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق) :

 تاکنون تحقیقات مختلفی درزمینه‌ی بهره‌گیری از اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند و به‌منظور بهبود وضعیت زندگی انسان‌ها صورت گرفته است:

آتش‌سوزی‌ها تهدیدی برای جامعه مسکونی ایجاد می‌کنند و ممکن است باعث مرگ و رنج انسان شود. درنتیجه، آتش‌سوزی خانه باید در اوایل تشخیص داده شود تا از این نوع تهدید جلوگیری شود. اطلاع‌رسانی فوری از آتش، مهم‌ترین مسئله در سیستم‌های تشخیص آتش‌سوزی داخلی است.   شبکه‌های حسگر بی‌سیم (WSN) شامل دستگاه‌های سنسور کوچک، ارزان و کم قدرت هستند که توانایی حس کردن محیط را دارند . سعید و همکاران (2018)در این تحقیق، یک شبکه حسگر بی‌سیم با استفاده از اینترنت اشیا و سنسورهای مختلف برای تشخیص زودهنگام آتش‌سوزی خانه طراحی و ارزیابی شده است.  

مکل و ماهشواری (2017) یک سیستم نظارت و کنترل محیط خانه هوشمند ارائه دادند. با استفاده از این سیستم، کیفیت هوا را می‌توان به‌طور مداوم در خانه کنترل کرد و هشدارها را می‌توان در مورد خطرات بهداشتی به کاربر در صورت لزوم ارسال کرد. سیستم پیشنهادی همچنین امنیت را بهبود می‌بخشد. کاربر می‌تواند هر فعالیتی را در خانه کنترل کند و می‌تواند ویندوز و درب را کنترل کند. سیستم پیشنهادی دارای چهار برنامه کاربردی اصلی هوشمند، لوازم هوشمند، تشخیص نفوذ و دود / گاز است. [2]

لو و هانگ (2017) از فن‌آوری‌های اینترنت اشیا جهت یکپارچه‌سازی خانه‌های هوشمند و تعامل آن‌ها استفاده‌شده است. سیستم مجتمع بر روی دستگاه‌های خانگی و تبادل اطلاعات بین انسان، ماشین و اشیا را می‌توان بااتصال دستگاه‌های خانگی باهم به دست آورد. در این طرح از اینترنت اشیا و فنّاوری شبکه بی‌سیم «زیگ بی » برای اطمینآن‌همه‌جانبه از تبادل اطلاعات بین سنسور دما و رطوبت، سنسور نور، سنسور مادون‌قرمز، زنگ هشدار، کنترل پرده و کنترل نور با فنّاوری شبکه ZigBee ارتباط دارند.   سیستم کنترل ورودی و کنترل پنل به واحد کنترل مرکزی با  وای فای متصل می‌شوند.   

العلی و همکاران (2017) در مقاله‌ای پس از نگاه کلی به کاربردهای اینترنت اشیا، به تأثیر هوشمند سازی منازل مسکونی بر بهبود مصرف انرژی پرداخته‌شده و در ادامه بهینه کردن مصرف انرژی مرتبط با وسایل ارتباطی اینترنت اشیا موردبررسی قرارگرفته است. در بحث هوشمند سازی ساختمان‌های مسکونی، از اینترنت اشیاء تحت عنوان سیستم مدیریت ساختمان یاد می‌شود. سیستم مدیریت ساختمان سیستمی است که در یک ساختمان نصب‌شده و کنترل قسمت‌های مختلف ساختمان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند مصرف انرژی ساختمان خود را نیز تحت کنترل بگیرد.  

پرستاران زمان زیادی را برای آماده‌سازی اسناد و هماهنگی و سایر فعالیت‌ها در محیط کار اختصاص می‌دهند و تا حدودی کمتر به مراقبت‌های واقعی بیماران اختصاص می‌دهند.  عظیمی و همکاران 2017 فناوری اینترنت اشیا را برای ارتقای مراقبت‌های اولیه و پرستاری در محیط بیمارستان‌ها ارائه دادند. از مزایای اصلی استفاده از راه‌حل‌های اینترنت اشیا در بیمارستان‌ها، جمع‌آوری و پردازش اطلاعات بیمار با استفاده از سنسورها، دستگاه‌ها و فن‌آوری‌های کم‌هزینه همراه با سیستم‌های هشدار خودکار و نظارت مستمر در زمان واقعی است. مدیریت داده‌ها  کیفیت مراقبت و ایمنی و ایمنی  بیمار را ارتقا دهد.    

راه‌حل‌های هوشمند برای نظارت بر کیفیت آب با پیشرفت در فنّاوری ارتباطات اهمیت زیادی به دست می‌آورند . گوتانی و گتا (2016) یک راه‌حل ساده و قدرتمند برای نظارت بر کیفیت آب درون لوله بر اساس فنّاوری اینترنت  اشیا ارائه دادند. مدل توسعه‌یافته برای آزمایش نمونه‌های آب استفاده می‌شود و داده‌های از طریق اینترنت ارسال‌شده و  تجزیه‌وتحلیل می‌شوند. همچنین یک سیستم هشدار   برای کاربر از راه دور فراهم می‌کند تا زمانی که انحراف از پارامترهای کیفیت آب از مجموعه‌ای از مقادیر استاندارد وجود داشت، کاربر را مطلع سازد.  

بونت و همکاران (2015) در تحقیق خود از اینترنت اشیا  برای مراقبت‌های شخصی در خانه‌های هوشمند استفاده کرده است. نظارت مستمر بر پارامترهای فیزیکی  و پردازش داده‌های از طریق سنسورهای پوشیدنی پیاده‌سازی شده است.  

و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق :

 با توجه به بررسی‌های صورت گرفته درزمینه‌ی ی کاربرد اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند به‌منظور ارتقای سلامت تاکنون تحقیقاتی در مورد بهره‌گیری از اینترنت اشیا در بهبود بهداشت افراد در محیط‌های مختلف صورت گرفته است. هرکدام از تحقیقات صورت گرفته دارای کمبودهایی از قبل در نظر نگرفتن بهداشت فردی و معیارهای لازم برای جلوگیری از به خطر افتادن بهداشت فردی صورت نگرفته است . به‌طورکلی  آنچه این تحقیق را از تحقیقات گذشته متمایز می‌نماید بهره‌گیری از اینترنت اشیا در بهداشت فردی به‌منظور پیشگیری و بهبود سلامت در خانه‌های هوشمند است.

ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):

تبیین مکانیسمی جهت بهبود بهداشت فردی در خانه‌های هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا

شناسایی پارامترهای موردنیاز برای پیاده‌سازی سیستم بهداشت فردی با استفاده از اینترنت اشیا

تبیین نحوه ذخیره سازی داده‌ها و دستگاه‌های  موردنیاز جهت پیاده‌سازی سیستم

تبیین نحوه تعامل با کاربر جهت بهبود بهداشت فرد در یک‌خانه هوشمند

ط-  سؤالات تحقیق :

در راستای تحقق اهداف این پژوهش، سوا لاتی به شرح ذیل مطرح می‌شود:

سیستم بهداشت فردی در خانه‌های هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا چگونه باید پیکربندی شوند؟

چه پارامترهایی جهت پیاده‌سازی سیستم بهداشت موردنیاز است و هر یک از این پارامترها چه تأثیری بر کیفیت سیستم دارند؟

اتفاقات و رویدادهایی که یک سیستم هوشمند ذخیره می‌کند چیست ؟ این داده‌ها چگونه پردازش می‌شوند؟

سیستم بهداشت فردی در خانه‌های هوشمند از چه مکانیسمی جهت تعامل با کاربر استفاده می‌کند؟

ک- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی ( به‌صورت مفهومی و عملیاتی):

اینترنت اشیا : رایانه‌هایی که بدون هیچ کمکی از سوی انسان داده‌هایی را خود جمع‌آوری و استفاده می‌کنند، اینترنت اشیا جهانی را توصیف می‌کند که در آن‌همه چیز به‌صورت هوشمند به یکدیگر متصل می‌شوند و باهم ارتباط برقرار می‌کنند به‌عبارت‌دیگر با اینترنت اشیا جهان فیزیکی به یک سیستم اطلاعاتی بزرگ تبدیل می‌شود. هدف اصلی جمع‌آوری داده از دستگاه‌های ارتباطی ) برای مثال، حسگرها( و پردازش آن‌ها، آگاه شدن از وضعیت موجود است. این هدف به برنامه‌های کاربردی، ماشین‌آلات و کاربران انسانی امکان می‌دهد محیط اطراف خود را بهتر درک کنند. درک درست از هر وضعیت یا محتوا، به‌صورت بالقوه به خدمات و برنامه‌های کاربردی امکان می‌دهد تصمیم‌های هوشمندانه‌ای اتخاذ کنند و به محرک‌های محیطی پاسخ دهند. اینترنت اشیا شبکه‌ای است که هر شی‌ء را به اینترنت وصل کرده و از طریق انواع مختلفی از دستگاه‌ها حسگر اطلاعات باعث تبادل اطلاعات می‌شود و هدف اصلی آن شناسایی هوشمند، ردیابی محل و نظارت و مدیریت اشیا است.

خانه هوشمند: مجموعه‌ای از فنّاوری‌ها و سرویس‌ها در شبکه‌ی خانگی برای بهبود کیفیت زندگی است. این شبکه هوشمند شامل امکانات ارتباطی، امنیت، آسایش و اطلاعات و سرویس‌هایی برای افراد است.

5 – روش‌شناسی تحقیق:

الف- شرح كامل روش تحقیق برحسب هدف، نوع داده‌ها و نحوه اجرا (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورداستفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

در این پژوهش نخست ‏‏تحقیقاتی درزمینه‌ی استفاده از اينترنت اشيا در خانه‌های هوشمند صورت گرفته است.  پس‌ازآن به بررسی روش‌هایی که تاکنون در حوزه  بهبود بهداشت و سلامت افراد با استفاده از اینترنت اشیا ارائه‌شده است پرداخته و در پایان روشی برای بهداشت فردی با استفاده از اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند ارائه می‌دهیم. از مهم‌ترین عواملی که بر بهداشت فردی تأثیر می‌گزارد بهداشت دست، بهداشت دندان، بهداشت بدن و البسه است. لذا با تعیین محدودیت‌ها و قیدهایی سنسورهای تعبیه‌شده رفتار شخص را در خانه‌های هوشمند مانیتور کرده و در صورت لزوم با ارائه  فرمان‌ها و گزارش‌های ، کاربر را از وضعیت خودآگاه می‌کنند. به‌این‌ترتیب بهداشت فردی در خانه‌های هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا بهبود می‌یابد. 

ب-  متغيرهاي موردبررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه‌گیری متغیرها:

 پیاده‌سازی سیستم بهداشت فردی مبتنی بر اینترنت اشیا دارای سه لایه می‌باشد. لایه اول سنسورهایی است که در محیط واقعی نصب می‌شود و رویدادهای موجود را شناسایی و ثبت می‌کنند. در این لایه پارامترهای ورودی مختلفی برای بهداشت فردی تعریف می‌کنیم که ازجمله آن بهداشت دست، بهداشت دندان، بهداشت بدن و همچنین معیارها و استانداردهایی برای آن‌ها تعریف می‌کنیم. سنسورهای تعبیه‌شده رفتارهای کاربر را بر اساس این پارامترها ارزیابی و داده‌ها را ثبت می‌کنند.

لایه دوم شامل نرم‌افزاری برای پردازش و فیلتر کردن داده‌ها و همچنین ارسال گزارش‌های لازم برای کاربر است. لایه سوم مرکزی برای ذخیره‌سازی اطلاعات وجود دارد.

ج –  شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه،  مصاحبه،  فيش‏برداري و غيره ) گردآوري داده‏ها :

در این مطالعه برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات تحقيق، از منابع کتابخانه‌ای استفاده می‌شود. ‏این منابع عبارت‌اند از:

‏-  مقالات علمی معتبر که در پایگاه‌های علمی معتبری همچون ‏google scholar‏  و ‏سایر پایگاه‌ها و نشریات علمی معتبر، منتشرشده‌اند.‏

استفاده از کتب علمی منتشرشده درزمینه‌ی اینترنت اشیا و کاربرد آن در حوزه سلامت

‏- مطالعه پایان‌نامه‌ها و تحقیقات سایر دانشجویان و اساتید کشور درزمینه‌ی اینترنت اشیا و کاربرد آن در خانه‌های هوشمند و حوزه سلامت و بهداشت .

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

در این مطالعه فرایند آمارگیری انجام نمی‌گیرد.

هـ – روش‌ها و ابزار تجزیه‌وتحلیل داده ‏ها:

در این تحقیق به‌منظور پیاده‌سازی اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند ابتدا تمامی معیارهای لازم برای بهداشت فردی به‌طور جداگانه در نظر گرفته می‌شود و اطلاعات و داده‌های موردنظر از مقالات و کتب بین‌المللی جمع‌آوری‌شده و سپس  مدل‌سازی و شبیه‌سازی خانه‌ی هوشمند که در آن از اینترنت اشیا برای بهبود سلامت فردی صورت می‌گیرد در نرم‌افزار متلب[1] پیاده‌سازی شده و نتایج حاصل از این تحقیق در نرم‌افزار متلب مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد.  

و)  فهرست منابع و مأخذ

 Al-Ali, A. R., et al. “A smart home energy management system using IOT and big data analytics approach.” IEEE Transactions on Consumer Electronics 63.4 (2017): 426-434.

  1. Baslyman, M., Rezaee, R., Amyot, D., Mouttham, A., Chreyh, R., Geiger, G., Stewart, A. and Sader, S., 2015. Real-time and location-based hand hygiene monitoring and notification: proof-of-concept system and experimentation. Personal and Ubiquitous Computing, 19(3-4), pp.667-688.
  2. Datta, S.K., Bonnet, C., Gyrard, A., Da Costa, R.P.F. and Boudaoud, K., 2015, October. Applying Internet of Things for personalized healthcare in smart homes. In Wireless and Optical Communication Conference (WOCC), 2015 24th (pp. 164-169). IEEE.
  3. Geetha, S. and Gouthami, S., 2016. Internet of things enabled real time water quality monitoring system. Smart Water, 2(1), p.1.
  4. Han, Y. and Liu, B., 2017, August. Interactive smart home design based on Internet of Things. In Computer Science and Education (ICCSE), 2017 12th International Conference on (pp. 449-453). IEEE.
  5. Malche, T. and Maheshwary, P., 2017, February. Internet of Things (IoT) for building smart home system. In I-SMAC (IoT in Social, Mobile, Analytics and Cloud)(I-SMAC), 2017 International Conference on (pp. 65-70). IEEE.
  6. Mieronkoski, R., Azimi, I., Rahmani, A.M., Aantaa, R., Terävä, V., Liljeberg, P. and Salanterä, S., 2017. The Internet of Things for basic nursing care—A scoping review. International journal of nursing studies, 69, pp.78-90.
  7. Saeed, F., Paul, A., Rehman, A., Hong, W.H. and Seo, H., 2018. IoT-Based Intelligent Modeling of Smart Home Environment for Fire Prevention and Safety. Journal of Sensor and Actuator Networks, 7(1), p.11.
  8. Al-Turjman, F. and Altrjman, C., 2019. IoT Smart Homes and Security Issues: An Overview. In Security in IoT-Enabled Spaces (pp. 111-137). CRC Press.
پروپوزال شهر هوشمند
پروپوزال شهر هوشمند

جمع بندی

در این پست، لیست پروپوزال ها با موضوع شهر هوشمند ارائه شد. برای مشاهده پروپوزال های بیشتر به لینکهای زیر مراجعه نمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *